söndag 4 september 2016

" Underbara Sofiero "



Dåså!!
Dags igen att visa er lite bilder och berätta om resorna i sommar till Sofiero. Ja, det har blivit några resor denna sommaren och jag återvänder gärna, för jag tycker att den parken är en av de finaste jag har sett.
Håller fortfarande på att smälta alla intryck från  " Den Stora Trädgårdsfesten " och planerar så smått för nästa års fest. Det är en Idéträdgård på gång, mer vill jag inte yppa än!! :)

Runt själva slottet som ligger likt ett Törnrosa slott på toppen av ett litet berg, löper en dalgång runt hela
berget. I denna dalgång, som kallas Rhododendron dalen finns de mest fantastiska buskar av
nämnda sort jag beskådat.
En skog!
Och man går mellan stammarna på buskarna och blicka upp i grenverket.
Vatten som porlar, ormbunkar och andra skuggtåliga växter!
Magiskt!!
Små broar över bäcken.
Vackra växter i skön harmoni.

Hemliga ställen dit man leds av trappor i kalksten.

Kiera och jag promenerade varje dag en tur i Rhododendron dalen,
behöver jag nämna att hon stortrivdes och luktade på alla
spännande saker.
Jätte Gunnera!
Pampig växt, som trivdes alldeles utmärkt i den fuktiga miljön.

Sittplatser i skuggan, om man ville vila en stund och beundra dammen.
I dammen fanns det förr en jättefontän, men då det titt som tätt
blev stopp i vattenflödet, pga lerhaltig jord, så togs den så småningom bort.

Blickar upp mot slottets baksida från dalen.
Där finns i dag en väldigt trevlig restaurang och café.
Från uteplatsen där uppe kan man se över till Danmark
i den "korridor" man låtit ta ut i skogen.
Uppe på terrassen vid restaurangen har man en underbart vacker utsikt
mot sundet och Danmark, mitt hemland, för er som inte visste detta ;)

De "små" stenarna man skymtar på förra bilden är ett konstverk av
Gunilla Bandolin.
Alla stenar står så att översidan är helt i våg med varandra!!
det ser inte ut så när man tittar på håll.
Jag som ibland stöter på tomter som skall vägas in och höjdbestämmas,
tycker att detta var ett strålande exempel på hur mycket det kan skilja sig i höjd, på en ganska liten yta.
Här kan man verkligen se hur mycket det skiljer, fast om man tittar på marken så ser det inte ut så...

Faktiskt en lite bättre vinkel på slottets baksida.
Jag vill också ha en damm med ett lejon som fontän.

Stora, breda perenna planteringar, längs muren.
Det blir ett gynnsamt läge för växterna med en mur i ryggen.
Sen är det ju fantastiskt vackert också.


Äpplen på spaljé.
Snyggt och faktiskt väldigt praktiskt på många sätt.

Snygga kombinationer av färger och former.
Sara Bratt jobbar som trädgårdsarkitekt på Sofiero och det är hon som
har ett gott öga för detta.
Brunnsplatsen som anlades av Gustav VI Adolf.
Den ligger central mellan Labyrinten, köksträdgården, Dahlia kvarteret mm.

Köksträdgården.
Upphöjda planteringar i sten. Attans vackert!!

Formklippt Buxbom

Lustträdgården!
Inte svårt att förstå varför den fick det namnet.
Vackert, vilsamt och sobra färger. Jag tycker mycket om den del av trädgården.

Sofieros plantskola!


Överallt vackra stillebén och arrangemang.
Kronprinsessan Margarethas Blomstergata.

Kungens vinhus.

Vacker bänk i Lustträdgården.
Fint med den röda färgen mot grönskan, som ett litet smycke i sig.

Ljuvliga växthus och fina planteringar.

"Eftertanke"
Design av Furutorps Trädgård & Landskap.
Tycker detta var en underbar installation.

" Parasollträdgården"
Design av Peter Linder, Linders Plantskola.
Härliga färger rakt igenom med många kontraster i formspråket på växterna.

Vackert!

Det fanns mycket att se och jag önskar att jag hade haft lite mer tid till att gå runt och fota mer.
Men ! Nu är det ju så när man har sin egen trädgård att visa för besökarna, man hinner liksom inte allt.

Jag hoppas att ni har njutit och om ni inte redan varit på Sofiero, blivit sugna på att
åka dit.
Jag säger God Afton mina Vänner!
Å med denna bild på mig och Kiera i solnedgången vid Råå Hallar,
där vi njuter en av de sista riktigt varma sommarkvällarna.

Kram!
Jeanette :)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar