lördag 19 november 2016

" Vinter..Vitlök å lite Vånda"

                                                                 Å så blev det vinter!!!
Det var ju i och för sig inte oväntat, om man tittar i kalendern och ser att vi är i slutet på November och December - Julmånaden står för dörren! Men ändå!!
Jag har fortfarande en fot kvar i sensommarn och liksom puttat en del "måsten" framför mig i tron om att jag hade gott om tid...och så vaknar man en morgon och hela trädgården ligger under ett tjock snötäcke! Määään!
                                                            
Zinkbaljorna inte tömda på vatten, rödbetor, svartkål och lite annat sitter fortfarande
kvar i köksträdgården.
Krukor som skulle tömmas, vissa plantor grävas ner för vinterförvaring..
Köksträdgården skulle ju städas och vitlöken planteras!!
Å då kommer det vita!! visserligen vackert och ljusbringande i en
annars ganska mörk och trist årstid...
Määän!
Det var då den lilla våndan kom krypande..
Trädgårdsarkitekt är man minsann!!
Men just nu ser det faktiskt lite skruttigt ut i Kramshöj`s trädgård.
Är det "skomakarens barns syndrom" som drabbat mig.
Eller är det för att tiden är knapp för alla projekt jag har på G just nu..
Jag tror på det sistnämnda!

Fler timmar på mitt dygn är allt jag kommer att önska mig av Tomten i år!

Idag fick jag i alla fall ner vitlöken i jorden, nu när det äntligen
(ber om ursäkt vinterälskande människor)
blivit några plusgrader, töat och man kanske hinner det sista innan Kung Bore
kommer åter.
Nästa år provar vi en ekologisk vitlök, som heter Allium ' Messidrome' ,
samt Allium 'Topadrome' .
Spännande med nya sorter, ja, för mig i alla fall.
Jag ÄLSKAR Palmkål / Svartkål, kärt barn har många namn.
Hade ju som sagt inte hunnit med att skörda allt, men det gör inget,
för den klarar en frost knäpp,återhämtar sig och är fullt skördebar ändå.
Så, plockade in lite och gjorde palmkålschips till grönsakssoppan i kväll.
Riktigt gott!
Det var också en riktig skön känsla att fortfarande kunna hämta in råvaror
till kvällsmaten från köksträdgården.
Lyx & Rikedom på jordnära nivå.
Skördar betor.
Röda, gula och Polkabetor.
Betor och Lök är de två, för mig viktigaste grönsakerna,
att ha varje år.
Så gott!!
Så användbara till så mycket.

Basen till dagens kvällsmat.
Purjolök, rödlök, vitlök och lite Chilli, fräses mjukt, glansiga, så att
alla smakerna kommer fram ordentligt. Det är viktigt!
Sen i grytan med potatis, morot, palsternacka ,örtkryddor, lite fond
och sen småkoka tills rotfrukterna mjuka.
Stavmixer bra att ha!
Mixa och tillsätt grädde, samt krydda med lite salt o peppar.


Svartkålschip är ett gott tillbehör, liksom knaperstekt bacon i små bitar.

Till detta toppar vi med nybakade tekakor!
Grönsakerna och allt annat från egen skörd. ( nåja! inte baconet då)
Lokalt mjöl från vår gode vän som driver Levene Kvarn!
Det vill gärna bli gott då och värmer lite extra skönt i hjärtat!
:)
I morgon är en ny dag!
Då skall jag försöka fixa undan den sista "våndan" i trädgården, så jag kan njuta
ordentligt när det kommer vitt från skyarna nästa gång.
Det har ju lovats kallare väder redan nästa helg.
Då är det Första Advent!!


Jag kommer i nästa inlägg visa hur jag skapar en skön
Julstämning i hem och trädgård.
Tips.. Pynt.. Gott att äta, mm mm
Hoppas ni hittar hit då och blir inspirerade!

Tills dess.. Ha en fin helg mina Vänner!

Kram på Er!

Jeanette :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar