söndag 26 juli 2015

" Slottsträdgårdar "

Minisemester till vår huvudstad, med tema " Slottsträdgårdar"..dvs njuta av fina anläggningar och god mat! :)  Dag ett besökte vi Rosendal, ett ställe jag varit på många gånger och gärna återkommer till. Fin park att strosa runt i och ett trevligt fik, med god mat och fikabröd. Och lilla vovven Kiera var särskilt nöjd, då de sålde specialglass, anpassad för hundar!! Jodå!! När jag själv startade caféverksamhet för att antal år sedan, hade jag Rosendal som förebild..Gott fika i trevlig trädgårdsmiljö, med butik som sålde allehanda trädgårdsrelaterade saker, samt min egen keramik.Givetvis handlades det med en och annan godsak hem, går ju inte att låta bli. Inkvarterade oss sedan på Ulfsunda Slott, där det var tillåtet att ha med sig hund!! Stort plus i protokollet för detta .Fantastiskt fint läge, rum,service och mat! Kan varmt rekomenderas och vi kommer helt säkert att boka dem igen. Dag två, var det dags att leta sig fram till Ulriksdals slottsträdgård.Jag har varit där på en snabbvisit vid ett tidigare tillfälle, men hann inte med hela parken och inte Bosse Rappnes slottshandels trädgård.:))) Den fick ett lååångt besök och ojojoj! kunde ha köpt mig fördärvad, men platsbrist i bilen gjorde att det inte blev så.. ( mannen lättad!! ;))..Men detta stället kommer att bli ett favorit utflyktsmål, vid framtida Stockholmsresor. Jättenöjd!! Fantastiskt god mat och fika. Jag har ju alltid höjt Rosendal, men måste nog erkänna att Ulriksdal toppar dem..Och givetvis fick man ha med sig sina fyrbenta vänner in! Vilket känns bra! Gick omkring och sniffade på rosor, noterade vilka jag skall införskaffa till den påbörjade Rosenträdgården... Kollade in idé trädgårdarna ,som de har anlagt och försökte memorera så mycket min hjärna kunde ta in..Tur att jag hade kameran med mig!! Ja, det fanns väldigt mycket att hämta inspiration ifrån, så nu har jag skallen full med nya planer och projekt!!
 


 
Hittade fina krukor på Ulriksdal..sådär lite lagom patinerade.
vad passar bättre än Sedum!
 
Plantor och blommor så långt ögat ser!

" Lady of Shalott"..noterad på önskelistan.

" Westerland " Väldigt vacker.


Mumsiga smörgåsar på Ulriksdal..Väldigt fräsch lax!
Gott kaffe och kaka till efterrätt! har man semester
har man!!

Lusthuset i självplocks odlingarna! Kul idé!!


Rosendals Trädgård. Lika välbesökt som alltid.




Kiera jättenöjd med att de hade " Hundglass"
med leversmak och bitar i.


 
Fina arrangemang i tematrädgårdarna.
Lite besviken på rosenträdgården och att det inte
fanns en Dahliaodling i år..men man
kan ju inte få allt jämt.


Tema trädgård på Rosendal..Jättefina kompositioner av färg och form 
i de anlagda rabatterna. 
Slottsparken på Ulriksdal. Jag skulle vilja ha en sådan här portal
med Gullregn..i lite mindre format kanske.


Tematrädgård hos Bosse Rappne.
Ulfsunda slott..Nice!
 

Njuter den svenska sommarkvällen i en paviljong
på Ulfsunda slott..
 


 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar