tisdag 28 juli 2015

" Som en liten ekorre"

"Skördetider"..Varje år, ungefär vid den här tiden känner jag att det sker en viss förvandling inom mig. Kanske har det med ett medärvt cellminne, från stenålderstiden att göra, eller också har jag varit ekorre i mitt förra liv  :)..Mina kära, små raringar till barn, påstår att jag är som en blandning mellan mullvard och ekorre!! Antagligen baserat på att jag ständigt gräver nya planteringsbäddar och skördar allt som man kan hitta, som är ätbart..Nåja! Jag tar det som en komplimang och känner tacksamhet över att jag har den möjligheten att ta tillvara det som Moder Natur skänker till oss. Idag var inget undantag..trots den regninga och kalla sommaren som vi har haft hitintills, så ger köksträdgården mycket och bärbuskarna likaså, så idag har den " lilla ekorren" plockat hallon och svarta vinbär. 6 l Hallon i frysen och tre stora burkar sylt och det är massor kvar att ta tillvara på. .:)..Av vinbären kokade jag gelé och sen marmelad på resterna, som silades ifrån.! så nu kan man njuta lite sommar på burk längre fram, när höst /vinterrusket kommer.
 
Dagens skörd och kok..


De flesta hallonen är större än jordgubbarna!!

Står med kameran i ögonhöjd...och ser en jungel av hallonbuskar!!

Nu är det snart dags för de ljuvliga vaxbönorna!
 

Min nya ros " Valdemar" har börjat blomma och
"Raubritter" står i knopp..Känns skönt att det fortfarande sker små
mirakel i trädgården ,trots att det regnar och är kallt.
 
Önskar Er alla en fin kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar