tisdag 7 juni 2016

" Chelsea Flower Show Del 2 "

Nu är det ca en vecka sedan vi kom hem  från London och Chelsea!
Tiden flyger!!
Jag har hunnit gå igen om nästan alla bilder som jag tog och det gäller att snabbt katalogisera och plocka in i rätt mapp efter redigering, annars är det nästan hopplöst att hitta just "den" bilden, som man letar efter i stunden. Jag försöker sköta mig, men visst händer det att jag fuskar och då får jag sen skylla mig själv, för allting går ju så mycket fortare när man har ordning på saker och ting!
Jo, jag vet ju de, men är man av en kreativ och intensiv personlighet, så skall det jäklar i mig gå undan ibland och då hamnar den berömda " ordningen" lite på undantag!
Jag tror mig inte vara ensam om detta och det är till en liten tröst ibland.

I nästan alla showgardens så fanns det inslag av olika
grässorter och Allium!
Allium i de mest fantastiska, förföriska bollar och jag fick en ny kärlek i mitt liv!
Nu skall det planeras för en större plantering med mycket Allium och gräs.
Nej! Jag har inte storhetsvansinne, jag är bara otroligt nyfiken och gillar skaparprocessen!! Detta är i alla fall det jag försöker övertyga min man om, när han får de där små ryckningarna i ögat och ser ARBETE!
Det skall dock till historien tilläggas att det är skrivande som sköter anläggning, utgrävningar och plantering, tillika skötsel..sååå.!
Jag har fotat nästan alla jag kunde se och som jag kunde få bra bild på och nedan kommer jag att visa bild på några av dem.
Det är otroligt effektfullt och det skapar fantastiska kontraster med dessa fasta bollar mot ex. sirligt gräs och perenner med höga spiror.. Cimicifuga racemosa eller Verconicastrum virginicum.



Så smidigt att det satt en namnskylt i varje för då slapp jag ju anteckna samtidigt!


Allium" Twinkling Star"
Inte svårt att förstå varför den har fått det namnet!
Sagolikt söt!

Så många ljuvliga sorter!
Olika stora, en del kompakta och andra spretiga som ett fyrverkeri


Denna är som ett fyrverkeri tycker jag.
Väldigt maffig!
Den skall jag införskaffa.

 
Även de små ger en väldigt fin kontrast i en plantering.

Så vacker kontrast i både form och färg

Sticker in med en liten bild på en lime-gul Lavendel.
Inte särskilt hög, men jag tror att den skulle vara fin i samplantering med
ex. Nepeta eller Salvia.

Det blev mycket artbilder ikväll, mina vänner och jag hoppas att ni kanske också hittade en favorit eller två.
Jag har fortfarande många bilder kvar och jag tror att Del 3 i min
lilla serie från Chelsea Flower Show kommer att visa mer bilder och intryck från
de olika showgardens jag tittade på, hänfördes av och fotade.

Tills dess mina Vänner
Ha en fortsatt fin sommarkväll!
 Nu skall undertecknad ut och vattna köksträdgården!

Kram på Er!
:)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar