onsdag 1 juni 2016

" Chelsea Flower Show " Del 1

Chelsea Flower Show!!
Smaka på orden....
Äntligen fick jag besöka " The Mässa" i trädgårds branschen. Jag bearbetar fortfarande intryck, idéer, bilder, text och tankar kring detta och kommer nog att göra så ett bra tag till framöver.
En fantastisk dag på alla sätt. Vädret var toppen, 22 grader och sol. Vi spenderade fem dagar i London och inte en droppe regn!! Så dagen kunde inte ha varit bättre.
Massor med människor givetvis, men det var man ju beredd på och en och annan kändis från Tv världen stötte man på.
Jag misstänker att jag själv kom med på ett hörn av BBC:s direkt sändning, när jag satt på huk, typ kröp på knäna för att hitta bra fotovinklar, kan ju säga att med den folkmassan så var det inte så lätt. Men några bilder skall jag väl ha lyckats med och kommer att dela dem med Er!
Roligt och upplyftande att se, att jag själv som designer inte är  helt ute och seglar, vad gällande trender, materialval och växter..
Då vart jag faktiskt lite mallig!! och känner att jag nog är på god väg till det som är mitt kall.

Dessa bilder är tagna ur " The Husqvarna Garden "
Fantastisk färg och formkontrast, jag har den som en
av mina favoriter.
Strikt formklippt mot luftighet, tuktat mot vilt..
Ja, den var något i hästväg!!

Lupiner var populärt, här mot en Euforbia.
Snygga kontraster. 

Häckar klippt i etage och med en vattenränna, som på kvällen var belyst!
Så snyggt!!



Rostiga stål konstruktioner var det en del som använde sig av och det vet ni ju,
ni som följer mig, är jag ju väldigt svag för.
Det är så otroligt snyggt mot mustig grönska, eller som i
dt här fallet mot en Brons Rodgersia, som har lite av
den tonen i sina blad.
Kommande bilder är från
" The Winton Beauty of Mathematics Garden"
Design av Nick Bailey.

En svepande bänk, där ryggstödet är gjort i koppar, där formler är urfrästa.
Sagolikt vackert nattetid, då belysning är integrerad inuti.


Snygg plantering under av gräs.

Vattenblänk.
Den var liksom många andra detaljer i trädgården i koppar.
Så avvägt i sina detaljer, där de små foderbladen på vassen går i
samma koppasfärg.


Ni förstår säkert min euforiska lycka över att se en sådan
genomarbetad perfektion i toner och nyanser.
Något, som jag själv lägger mycket tid och vikt på
när jag själv designar.
Det fanns allt på mässan, som man kan koppla till trädgård
och då menar jag verkligen ALLT!!
Jag hittade en skulptör som gör de mest underbara djurskulpturer
jag sett i lera, och som keramiker i grund och botten,
har jag ändå sett en del i mina dagar.
FANTASTISK levande formspråk och känsla i dessa
Hans namn är Brendan Hesmondhalgh.


Kolla uppsynen på den räven!
Den på minner mig lite o min hund Kiera,
när hon "låtsas" inte höra att man kallar på henne!

Paddor!
Ja, även paddorna var underbara i mina ögon.

Med dessa bilder säger jag
Go kväll mina Vänner!

Jag hoppas att jag kunnat förmedla lite " Chelsea Feelings"  till er och jag
kommer att lägga ut fler reportage om mässan
i kommande blogginlägg, då jag har för många bilder , för att
det skall vara genomförbart på en kväll.
Kram till Er ! :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar