lördag 21 maj 2016

" Nu börjas det..."




 Idag!!
Idag var det en händelserik dag. Mycket har åstadkommits i trädgården Under Eken minsann och jag är trött i kroppen och knoppen, men lycklig!!
Drömmar om ett orangeri / växthus har ju funnits i mitt huvud länge...väldigt länge till och med och idag sattes spaden i jorden och grunden till vad som så småningom kommer att bli en dröm i glas började sin resa.
Vi har ju redan tidigare ( tagit oss några år faktiskt) hittat gamla fönster, dörr och så sent som två veckor sedan, knackat ner delar av en gammal ladugård från 1900- talets början, för att kunna få den fina grundmuren, som jag har en bild av i mitt huvud.
Idag, kom grävaren och vi hjälptes åt att schakta ur platsen ( före detta potatislandet) för all matjord, ner till fast sand.
Tänk så mycket fortare det går med maskiner. Jag hade en liten tanke på att göra jobbet för hand, men min käre man fick mig på andra tankar, och just nu är jag väldigt tacksamt för detta, för annars så hade jag nog varit nere i hålet än. :)

Så smidigt det är med maskiner!!
En mycket skicklig grävmaskinist också för den delen!


Mycket fin matjord har återanvänts och inte mycket sten och rötter från
alla stora träd heller.
Bra de!!

Klart!!
Bygget kommer att bli ca24 m2, så nu väntar vi på leveransen
av fyllnad mm.


Kiera inspekterar och gav mig undrande blickar..
- Vad har du gjort matte??

Vi har planerat in el till orangeriet och hur mycket tur har vi inte..
när vi dyker på en slang, som sedan visar sig vara en slang där elen
ner till vår " kuvös" som jag benämner den, går i!!
Smidigt!! Tjo!!
Å i rätt hörn dessutom, ibland skall man ha flyt minsann!!

Grunden står och väntar på pall.

Dörrarna skall tvättas, slipas och målas.
Det blir nästa veckás jobb de..

En del av alla de fönster som skall användas.
Jag har tre rätt stora blyinfattade fönster med
färgat glas, som också skall användas.
Jag tror att det kommer att bli vackert kvällsljus genom dessa.

Det mesta av matjorden kördes ner till den blivande " Lunden",
där den sen skall blandas med torvmull och surjord.
Sen skall allsköns vackra lundväxter planteras.

Jag tror att det kommer att bli fint om ett par säsonger, när växterna
på plats, har etablerat sig, torvblocken övervuxen med mossa,
och solen strilar vackert genom lövtaket.

Vi röjde en del i dungen förra året och grenarna har nu blivit
till flis.
Tack gode Gud för den som uppfann kompostkvarnen!!

Fin fint kommer Lunden att bli!

Kalas att kunna ta tillvara " resterna" i trädgården.
Komposten, kompostkvarnen mm..
Allt tas tillvara i den här trädgården, återbrukas och får nytt liv!
Så borde det vara med mycket här i livet!

Jag kommer att regelbundet uppdatera arbetsprocessen med orangeriet och jag
hoppas att det ger ni som drömmer en extra liten kick, att själva
ta första spadtaget till er egna lilla dröm - glas!

Ha en fin kväll Alla Vänner!
Kram från en trött men lycklig
Jeanette Under Eken!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar