söndag 7 augusti 2016

" Härliga Mandelmanns Trädgård "..

S E M E S T E R T I D E R!!!!!
Dessa underbara veckor mitt i sommaren när friheten är som balsam för en arbetande kropp...
Sitter i skrivande stund och planerar lite inför min sista vecka innan man skall in i rutinerna igen.
Då blir det en veckas jobb och sen bär det av till Helsingborg för medverkan i
" Den Stora Trädgårdsfesten " på Sofiero Slott och Trädgård...Jobb det också i och för sig, men det skall bli...Jättekul!!!!
Mitt tema och monter kommer att heta " Otippade Krukor", men mer om detta i ett kommande inlägg!!

Under en längre tid har vi pratat om att skaffa oss en husbil. För att lite lättare
kunna åka hit och dit vi vill, utan att först kolla upp så det finns boende
som tillåter att man har hund med sig.
Så kom vi då äntligen till skott och hittade en för oss perfekt..
Äntligen!
Nu har vi precis kommit hem från en veckas semester på Österlen med husbilen
och den har uppfyllt alla våra förväntningar.

Kiera verkar också hon väldigt nöjd med nyförvärvet
av ett hus på hjul.


Ett givet stopp på vår väg var Mandelmann`s Trädgård.
Jag har länge velat åka dit och nu blev det av.
Jag kan varmt rekommendera alla att besöka denna lilla
oas på Österlen, vid Rörums backar.
Sååå otroligt vackert läge och en underbar trädgård, med ett lika
underbart gott matställe..
Här fick ALLA mina sinnen sitt.. Syn , smak ,lukt och inte minst
själsligt njöt jag av de timmar som vi spenderade där.

Vackra, effektfulla planteringar, där nyttoväxter samplanteras med sommarblommor, perenner,
vackra träd och buskar.
Kål och Allium!

Ljuvliga Allium bollar..
Jag älskar lök!!

Så enkel...Så Vacker!
Överallt i trädgården finns det möjlighet för besökaren att slå sig ner en stund,
för att insupa allt det vackra,  äta en god lunch eller  ta en fika.
Ovan en bild från Orangeriet, där druvor samsades med Kiwi, Aprikoser
och andra exotiska godsaker.
Jag har ju en "soft spot" för just växthus och orangerier,
som ni, som följer mig
säkert förstått vid detta laget..:)
Detta var precis så mysigt som bilden visar..


Vackert i trädens skugga, står detta fantastiska stenbord, som
bara kommer att bli finare med året.
Sten är ett fantastiskt material att ha i sin trädgård.
De har en själ...

Vem vill inte sitta här och dricka en god kopp kaffe med  hembakat gott till!

Mat!!!
Mandelmanns Trädgårdstallrik!!
Jag kan LOVA att det var lika gott som det ser ut!



Insidan på Cafét...minst lika hemtrevligt och inbjudande.
Trevlig och engagerad personal!
Vilket jag, som har drivit eget trädgårdscafé, uppskattar och
värdesätter.
En eloge till Er!!



Till min förtjusning, hittade jag små blickfång..ROSTIGA sådana!!
Placerade runt om i trädgården.
Härligt att dela den " åkomman "
med andra likasinnade..

Jag anser att fröställningen är minst lika dekorativ som
själva blomman..




Mycket vackert att vila sina ögon på..
Jätteverbenan är ju en höjdare, på mer än ett sätt att ha i sin trädgård.
Den  är tacksamt att samplantera med andra växter,
både på friland och i krukor.
I år har jag inte den i min egen trädgård, något som jag ångrar lite nu, så här på sensommaren, när den är som vackrast..
Det kommer en ny säsong..å då!!!

I trädgården finns det tre dammar i lite olika storlekar, som är sammankopplade med varandra,
genom små bäckar.
Dessa har en liten nivåskillnad sinsemellan, vilket gör att flödet
blir naturligt.
De smälter så fint in i trädgården, att de känns som de alltid funnits där.
Så trolsk, frid och rofyllt att sitta på den lilla bryggan av en
gammal bred planka och följa Koi karparnas lek i vattenbrynet.




Även dammarna har sina egna innevånare.
Trevligt med frigående höns, ankor och gäss tycker jag och säkert
ett bra sätt att hålla efter antalet sniglar.

Jag gillade skarpt denna pergola.
Åter användande av de material som moder natur erbjuder, vid anläggning av nytt.
Då kan man ta tillvara på istället för att köra till tippen med det..

Äpplen på  spaljeé  formade i bågform.
Praktiskt och snyggt!
Något som jag tänker prova på, när mitt eget orangeri står klart
och jag skall inreda miljön runt om.

Kronärtskocka i sin fulla prakt!
Med en vacker fond i form av växthus och lika vacker inramning av
olika sommarblommor och Perenner.
Kronärtskocka.

Överallt mellan planteringarna fanns det gångar, så man verkligen
kände sin omgärdad av växtlighet, där man strosade fram och njöt.
Tunna grenar böjda till växtstöd för slingrande bönor.


Salvia och Luktärt.
Växter som lockar insekter och det är ett viktigt inslag i
en välmående trädgård.

Detta var en dekorativ och smart idé...synd att man inte har egna får.
Ullen håller fukten, förhindrar ogräsets tillväxt och kanske bäst av allt..
sniglarna och rådjur tycker inte om detta, vilket gör att odlingen får vara ifred!
Som sagt, synd att jag inte har egna får..


Färg och form kontrast..
Sanguisorba officinalis. Blodtopp..
Fint med det mörkt röda mot Vallmons grågröna
frökapsel.

Svart Stockrosor som bakgrund till ännu en mysig sittplats.


I gränslandet mellan den ena trädgården och den andra..



Med sista bilden sätter jag punkt för dagens inlägg och jag hoppas att ni
ni också har uppskattat en liten " tur" hos Mandelmann´s.
Jag sitter här i orangeriet
och njuter efter en god lunch och förnimmer känslan som jag kommer att
ha när mitt eget orangeri står färdigt...
Snart..Snart!

Sommarkram till Er Alla!

Jeanette :)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar