måndag 9 april 2018

" Förförd"







Zinnia elegans *Zinderella Peach'

                                                                    "F Ö R F Ö R D"

Blir jag var gång jag äntrar porten till en plantskola, trots det faktum att jag redan har bestämt mig för vad som skall få följa med hem.
Det gäller ju att hålla sig till sin plan och sin design, då man lider av vissa "arbetsskador" som
trädgårdsarkitekt.
MÄÄÄN!
Vad är det som sker i huvudet när man känner doften av våt, varm mylla, ser alla dessa färger och former??
När man efter att ha, bokstavligen släpat allt fram till disken och ser den stackars expeditens höjda ögonbryn och skärrade blick.
DÅ!!
Det är då man till sin egen förfäran och samtidigt euforiska lycka ser en massa
andra små godingar, utöver det som faktiskt stod på listan och dessa slinker på något
märkligt sätt med på vagnen. 
Det är ju i det läget man inser att spaden kommer att få jobba lite extra igen.
Jag har de senaste åren varit mer intresserad av bladens färger, struktur och olika skiftningar och blomman har varit sekundär.
Något hände mig redan förra sensommaren och jag känner att den åkomman inte har givit med sig
Echinacea!!!
I alla möjliga olika former, färger och variationer.
Heuchera!!!
I AM IN LOVE!!! 
Zinnia!!
Denna otroligt tacksamma att odla lilla sommar goding, har nu kommit i många nya
lockande och förföriska skepnader.
Jag har insett att fönsterbänkar och alla andra tillgängliga ytor kommer att vara fullproppade med
odlingsbrätten i vår!
När det gäller dessa tre för mig favoriter i dagsläget,
( nåja, skall sanningen fram så finns det många fler favoriter, ganska många fler faktiskt )
så är dessa ju växter som blommar nu på sensommaren och en bit in på hösten om vädret är gynnsamt och är det något man eftersträvar i en trädgård, så är det just dessa sen blommande skönheter.
Jag delar min tid numer med att dels jobba med mitt företagande, dels jobba som
trädgårdsmästare och designer på en plantskola inte långt från där jag bor.
Jag kan ju lugnt säga att mitt lilla
" Hålla-sig-till-listan-problem" har vuxit sig än större.
Det där med att man blir lite avtrubbad och "mätt" när man jobbar heltid med något
gäller inte växter...
och det gäller i synnerhet inte undertecknad.
Men underbart är det att dagligen jobba i denna miljö.
Echinacea 'White Double Delight


Echinacea purpurea´'Magnus'
Den mest pålitliga sorten och den som är mest långlivad.


Echinacea 'Eccentric'

Echinacea 'Shiny'



Bilderna ovan är Echinacea  ' Chayenne Spirit Mix'


Echinacea 'Miss Marmelade' den undre och jag misstänker att den rosa
är en 'Cotton Candy'



Heuchera  ' Mahogany'

En kombination av Heuchera  'Silver Scrolls', Athyrium niponicum ' Metallicum' och Oxalis.

Heuchera ' Lime Marmelade' tillsammans med bla. Haconechloa macra 'Aureola'

Heuchera ' Palace Purple'

Heuchera

Ja! Som ni säkert förstått kan jag fortsätta i samma anda med bilder på läckra växter
som utöver själva blomman också har andra fina och tilltalande egenskaper.
Jag kommer i några kommande inlägg att visa på andra egenskaper
hos både träd och buskar som ger en upplevelse av individen
året runt, inte bara den tid det grönskar.
Något som jag tycker är viktigt när man planerar för en snygg och hållbar
design.

Tills dess!!
Ha en fin kväll och glöm ibland bort att hålla er till listan nästa gång ni kommer till plantskolan.

Kram på Er!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar