söndag 8 april 2018

" Hoppet spirar"

" Hoppet spirar"

Idag kände jag det...
Idag fick jag en liten bekräftelse..
Känslan..
Några väl valda fraser..
Hoppet!!
Det finns kvar, där inne i medvetandet, kanske lite glömt och gömt av olika anledningar, men det finns kvar...
Mitt sinne är lite euforiskt...

Våren har äntligen kommit till oss och så efterlängtad den är.
Sent om sides har kung Bore backat undan och sakta men säkert släppt sitt frusna grepp om världen utanför fönstret.
Inte en dag för tidigt!
Tack för detta!
Det är dags för undertecknad att ta tag i så många saker som skall göras och tiden känns många gånger knapp.
Så är det när man har ca 100 projekt på gång samtidigt på alla håll och kanter. Men det ju sådan jag är och det är ju med facit i hand det som "Gets me ticking".
Många eklöv blir det i min trädgård..Många!!
Idag steg temperaturen ordentligt över nollstrecket ute
( inte utan att man nästan misstänkt att den för evigt fastnat där) men inte då!!! Idag har det varit ca 16 grader och jackan, tröjan, långkalsonger mm åkte av.
Beväpnade mig med sekatörer, räfsor, skottkärra och ett glatt humör och kastade mig handlöst över alla torra perenner, lövfyllda planteringar och risiga buskage.
Vilken fröjd att hitta spirande små röda och ljust gröna knoppar av LIV under alla löv.
Och ja! Jag tillhör kategorin trädgårdsmästare/ designers som inte städar planteringar och rabatter under hösten. Dels för att en del känsliga perenner behöver lite extra löv-täcke för att klara våra ibland kalla, men snöfattiga vintrar, dels för att jag inte hinner, eller heller har lust.
Att många vissna perenner, gräs mm har ett vackert vintervärde är också en av anledningarna.

Röda små pionspjut skjuter upp ur myllan.

Sarah Bernhardt i full blom.
Ljuvlig tillsammans med bl.a Aklejor.

Rosaröda små blad som så småningom kommer att växa upp till
en flox som jag tyvärr inte vet sortnamn på, men den är nästan lika hög som jag.

Sensommar och floxen blommar för fullt.
 Kejsarkronorna växer så man nästan kan se det..
Så gör även dessa små "godsaker"
Ett rent helsike att bli av med, så man kan lika gärna låta en tuva stå kvar,
Soppa på våren och gödselvatten på dem, när de har vuxit sig lite större.
Perfekt!

Snart blommar Förgätmigej i ett ljusblått hav under en rosa-blommande 
paradisbuske.


Snart ser det ut så här i köksträdgården igen.
En tidig morgon när solen stiger upp.

L Ä N G T A R!

Det dröjer inte många dagar innan gräsmattan är ett hav av scilla i isande ljusblått.

Det gäller att ta vara på alla små underverk som exploderar ute i trädgården just nu.
Det gäller också att ta tillvara på och se alla små underverk
som sker i livet varje dag.

De där små underverken som ger den lilla människan hopp..
Några ord som gör skillnad..
den där speciella känslan..
och hoppet återvänder.

Må gott i vårsolens sista värmande strålar för kvällen  Vänner!

Kram!




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar