söndag 3 april 2016

" Generaler och Kejsare.."


Lite värme i luften och allt exploderar runtomkring i trädgården nu.
Lägger man sig på magen och kisar lite, så tror jag faktiskt att man rent av kan se hur de växer.
Kejsarkronan på bilden skjuter ett blad-par varje dygn nu.
Det gäller att hinna med i svängarna!


Hallonen står numer, efter rensning och urgallring som generaler
på led i givakt. Jag vet dock att det inte kommer att dröja länge innan
någon liten " rebell" bryter sig loss och får för sig
att växa åt ett helt annat håll.
Nåja, de är förlåtna, för maken till godare hallon finns inte.
Jag vet inte vilken sort, för de har nog stått här sedan huset byggdes, typ 1800 kallt!!
Stora, söta och ljuvliga!!

Jag vet inte hur mång l hallon jag plockade 2015!! MÅNGA!!
Kokade sylt, marmelad, saft, frös in och frös in och tja, ni fattar!
Men lyxigt gott i vintertid!

Nässlorna är inte sena att sätta fart. Jag har faktiskt sparat ett stånd
för att kunna skörda späda, goda blad på våren.
På sommaren när de sen har  vuxit på sig, brukar jag skörda
och göra nässelvatten som jag sedan
späder likt saft, en på 10 till vitamin-boost
för allt som jag odlar i krukor.
Det  luktar inget vidare, men det gör susen!
För ett antal år sedan hade jag satt en sats, som jag på något sätt glömde bort.
När jag väl hittade min, väl tillslutna hink, var den ganska rund,
den hade ju jäst i sommarvärmen.
Nåja, tänkte jag, eftersom det inte längre luktade utan , stank!!
beslöt jag mig för att göra mig av med brygden.
Sagt och gjort, travade jag ut i skogen, långt! och hällde ut den gröna, illaluktande sörjan.
Allt väl...trodde jag!!
En dag, någon dag senare kom min dåvarande hund hem från sin
lilla dagliga  skogsrunda...GRÖN ( hon brukade vara ljust för, typ räv färgad)
och STANK nått så jävligt!!
Lycklig var hon, för hon hade ju hittat en skatt...i hennes ögon!
Urk!
Det gick åt en hel flaska shampoo, men svagt ljusgrön och fortfarande men en
konstig odör, fick jag till slut ge upp och låta tiden ha sin gång.
Numer glömmer jag inga hinkar, för Kiera, min nuvarande hund, har
också en förkärlek för sådant som luktar " Gott" !
Skönt väder idag, ingen direkt sol, men vindstilla och det är något vi
som bor på Vara "slätta" inte får upplev så ofta. Så det blev korvgrillning i
eld-gropen under tiden det jobbades i trädgården.
HÄRLIGT & GOTT!!
Denna lille filur hittade jag under en massa löv mitt inne i
syrenhäcken i dag. Den har nog legat där väldigt länge och han såg lite
ledsen ut över detta lille björnen.
Så nu får jag nog hitta en lite mer värdig plats till honom och hans lille
kompis grodan, som han håller i famnen.
Undrar hur den hamnade där? o varför?
Nu skall jag fortsätt med  att designa trädgårdar, till förhoppningsvis,
nöjda kunder och skall försöka hinna med att skissa på mitt eget orangeri också!
Snart! Snart!

Ha en fin Söndagskväll Alla!
Kram på Er!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar