lördag 30 april 2016

" Den som väntar på något gott..."

Detta är helt sagolikt underbart!! Lånad bild!

                                                            Som jag har längtat!!!!
I flera år har jag letat, samlat, fyndat och snokat fram material till en av mina drömprojekt!
                                                                       Orangeri!!
                                                  Nu har det äntligen blivit dags!
                                   Har haft en bild i mitt huvud på hur detta skall se ut.,
                         Murad grund i gammalt tegel, spröjsade fönster med bubbligt glas.
                             Vackra dubbeldörrar, som ger en inbjudande och välkomnande entré.
                           Men allt eftersom jag har fått tag i "nya" komponenter till mitt bygge
                        så har ritningarna, ritats om, förbättrats och ritats om igen...
                        

Jag hade ju som sagt en vision om gammalt tegel, men efter att ha sökt efter ett större parti
till överkomlig kostnad och detta utan större framgång, beslöt vi oss
tillslut för att använda murblock, som skulle slammas.
" Plötsligt händer det".. som triss reklamen utlovar!
Jag hittade en annons på tegel!! Och massvis! Och billigt
och inte långt från där vi bor!!
Det var ju som högsta vinsten direkt! I mina ögon alltså..;) Maken
såg jobb!!!
Nu står det 300 st på gården och i morgon skall vi hämta ytterligare ca 1200 st!!
Mina barn skakar på sina huvuden och tycker mamman är lite prillig!!
Men mamman är LYCKLIG!!
Här väntar en del av alla mina fönster och jag hoppas att min antika
franska järnsäng nu äntligen kan få komma till
användning igen!
Å äntligen får jag plats med min rostiga ljuskrona av egen design och tillverkning!
Den är Stooor!!!
Jag hade planerat för att kyrkfönstret på tre meter skulle
muras in i ena gaveln av tegel, men då förlorar jag ett vackert
blickfång i min köksträdgård!!!
Hmm!
Jag tror att det kommer att bli flera ritningar och skisser till innan det
slutgiltiga resultatet tar form.

Här...mellan de gula pinnarna kommer drömmen att
ligga!


Ju mer man tittar på bilder på andra växthus, ju fler man besöker
ju mer inser man vad det är man vill uppnå¨med sitt orangeri eller växthus.
Givetvis är det för att kunna optimera sitt odlande, men
i mitt fall handlar det lika mycket om en känsla, ett välmående och
en stämningshöjare.
Jag fullkomligt ÄLSKAR hus av glas och jag tror det bottnar
i tidiga barndomsminnen från min mormor och morfars otroligt vackra
trädgård, som i mina ögon var en det underbaraste ställe man kunde befinna sig på.
Där fanns det ett litet hus av glas och jag kan fortfarande förnimma
den fuktiga doften av mylla och solvarma tomater,
som man möttes av när man glntade på dörren..

Jag kommer att dela med mig av lite bilder på de mest förtrollade och underbara
glashus som jag har sett.
Vilken stämning som de förmedlar!!
Jag blir som förtrollade i denna värld.




De tre sista är lånade bilder.

Jag önskar Er Alla en fortsatt underbar Valborgsmässoafton!
Kraaam!







                                         
           

2 kommentarer:

  1. Oj, vilken härligt projekt du har framför dig!! Jag håller på med något liknande och nu är det snart bara invändig målning kvar :-) Ska bli spännande att få följa med på din byggresa. Det kommer bli supersnyggt!! Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina!!
    Va roligt att du hittade mig! Visst är det spännande!! :) Tittade in hos dig och ser att vi verkar ha samma syn och inriktning på hus och trädgård! Roligt!
    Dessutom bor vi inte långt från varandra :) Jag finns i Stora Levene!!
    Ha en fin kväll!! Kram tillbaka! Jeanette

    SvaraRadera