måndag 28 mars 2016

" Kan man ha för många?? "

Så fin en gammal sil kan bli med solgula Penséer!
Jag är en samlare av naturen, min mor sa alltid att jag troligtvis varit en ekorre i mitt förra liv!!
Jag samlar på olika saker och kärnan till tjusningen med att samla, är ju själva letandet efter just den där speciella saken, som man så länge varit på jakt efter. Det liksom det som är sporten! Det är inte lika intressant att skaffa sig allting på en och samma gång, oh nej! Leta, vänta och sen hitta!, det är liksom själva nöjet. Ibland ( ganska ofta faktiskt) händer det att jag ramlar över något, som jag egentligen inte direkt samlar på, men som jag helt enkelt inte kan lämna därhän. Detta brukar hända på de mest ( enligt mannen) konstigaste ställen, vindar, skrotupplag mm. jag vet direkt vad prylen kommer att få för nytt liv i mitt hem, eller trädgård för den delen.
Den senaste tiden, läs åren! har mitt samlande varit riktat mot saker som hör trädgården till och zinkföremål, gärna med många år på nacken, väl patinerade, som har en själ, de står högt i kurs. Förra veckan fick jag tag i några jättefina alster och idag var det alltså dags igen för en liten road tripp som ledde raka vägen till... en ny samling baljor, kannor och trådkorgar!! :), för en mycket blygsam summa! Jag bara älskar känslan av " Fynd" , även om min sambo ibland inte förstår mig, men det begär jag ju inte heller.
- Behöver du fler?? låter det ibland.. - jaaa, säger jag då och ser framför mig dessa baljor planterade med vår och sommarprakt. Vattenkannor på rad, med vatten till mina odlingar. I mannens ögon "konstiga" saker, som han inte först förstår hur jag tänkt nått syfte med, men sen när jag har varit lite kreativ brukar det komma ett - Ahhh! NU ser jag. Det som är så självklart i min hjärna kräver ibland ett visuellt upplevande för att man skall " se", det jag redan sett..
Så frågan är, behöver jag fler och kan man ha för många????
På fråga A: svarar jag JA och på fråga B: NÄ!

Ha en skön dag i vårsolens strålar och ha inte dåligt samvete för att ni som jag, släpar hem ännu en sak..:)
Kram !

Förra helgens fynd!


Ytterligare baljor och kannor till samlingen!


Flera baljor och mina gamla fönster som
skall bli ett orangeri i år!








2 kommentarer:

  1. Underbart, oj vad jag känner igen mig :) Inte minst kommentarer från make/sambo "behöver du verkligen fler?" (kan appliceras på precis allt..) och oförmågan att föreställa sig slutresultatet ;) Eller svärföräldrarna som undrar varför dra igång fler trädgårdsprojekt "du har ju det redan så fint". Missar helt poängen med trädgårdsnöjet!
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant Gunilla!! Det är tur att vi är ett gäng med galna ideér...Vi får hålla ihop! :)

      Radera