tisdag 15 mars 2016

" Kom våren kom..."



Idag smög jag mig för första gången på flera dagar utanför husets väggar. Anledningen till " ofrivillig fångenskap" heter influensa, en sån där elak sak som satt sig i hela kroppen och som får en att känna sig minst 30 år äldre.
En stol i solen och en varm kopp kaffe, var skönt!!
Våren är nog på väg, trots att jag i ögonvrån ser flera snöfläckar, som envist ligger kvar. Jag blundar för dessa, har jag bestämt mig för och låter den värmande Mars solen sköta sitt jobb.
Det kliar i sekatör fingrarna att få sätta igång med att städa upp i rabatterna då jag tillhör den skaran trädgårdsmänniskor, som inte klipper ner perenner mm på hösten, utan låter dessa stå kvar över vintern.
Detta av flera anledningar, dock inte lättja utan dels utgör många vissnande perenner vackra vinter siluetter och sen skyddar det lite på vintern, samt isolerar på våren så den starka vårsolen inte "lurar" upp små känsliga skott för tidigt.
Trots den obefintliga orken, så kunde jag inte låta bli att krafsa undan lite..Å se!! därunder kommer de små med hopp om en grönare och varmare tid!!
GLÄDJE!!
Jag hoppas att solen fortsätter att värma hela vecka så det torkar upp lite mer och att min influensa har lämnat min kropp!! Då skall jag beväpna mig med sekatör, räfsa och en kopp gott kaffe och sen ta hand om alla rabatterna som behöver en  " vår-re-make-over". Jag undrar om min Flox blir lika stor i år?? Enligt "regel boken" skall den vara mellan 60-80 cm..Hm!? Min nådde 165 cm i fjol och när jag fotade fick jag titta upp i blommorna..HÄRLIGT!  Fast åt andra sidan blev kryddsalvian 125 cm både på höjden och bredden och den brukar hålla sig på 40-50 cm! Hm! :)
Ja! Så här ser det alltså ut på vårvintern!

   
Men krafsar man undan löven finns de där,
de små livgivande skotten.



Torkad flox (bl.a.)
Min flox som mätte 165 cm i somras.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar