lördag 19 mars 2016

" Planeringens tid "

Man tror alltid att man hinner, att det är lååångt kvar, att man har gott om tid att göra allt det där man har skrivit ner på sin "Att-göra-innan "!!! och så en vacker dag vaknar man liksom till lite, antagligen är det ungefär samtidigt som vårsolen på allvar börja tina upp allt som varit fruset och ibland undrar jag om det inte också innefattar en del av hjärnan, åtminstone  den del som har hand om tids perspektiv.
På säsongens agenda, förutom det vanliga som förkultivera, så, plantera, rensa mm mm, så har jag en förhoppning om att mitt efterlängtade växthus/ orangeri äntligen skall påbörjas och att jag skall lägga grunden för ett större woodland / lund.
Förra året röjdes det ordentligt i skogen och bereddes plats för de kommande odlingarna. Jag tänker mig upphöjda planteringar med stora naturstenar och torvblock som barriär mot gångstråken.
Jag är lycklig över att ha en god vän som har ett grustag :)..sten tokig som jag är! så där har jag öronmärkt en del bumlingar, som i sommar skall få flytta hit.
På stigarna som ringlar sig runt använder jag den flis, som blir kvar när kompostkvarnen fått jobba lite. Detta är fantastiskt tacksamt att jobba med, som markmaterial. Det skall inredas, så att det finns små oaser att se på turen, överraskningar och vackra blickfång och utsikter mot världen utanför. Jag drömmer också om en egen ruin, helst skulle de vara en sådan man hittar i engelska landskap i grå, vittrande sten med tjock mossa. En ruin som andas mystik och där man känner av själen på platsen. Jag vet att det kan vara lite knepigt att få till just det sist nämnda om man konstruerar något nytt, men banne mig att jag skall försöka.
Även om man inte hinner allt på den berömda planeringslistan, så känns det bra att man kan sätta en bock i kanten och känna...Fixat!!
Ha en skön helg nu och glöm inte bort att hinna med att njuta lite av det in lyckats hinna med på eran planeringslista.

Kram till Er !! :)

Vackra stenar kan man inte ha för många av.
Ett hemligt lusthus i min lund.
Kanske en ruin..eller en önskebrunn..

Flis som blir kvar efter beskäring och rensning,
hamnar på stigarna i skogsdungen.
Här skall det byggas upp med sten och torv till planteringar.








2 kommentarer:

  1. Hur roligt är det inte när man trillar in på en blogg och upptäcker det ena efter det andra som är som en spegling av en själv :) Blir helt lost i ditt inlägg.. Jag planerar för växthus/orangeribygge i sommar, släpar hem stora stenar från alla som kan undvara, planerar för ett nytt woodland med lite djungeltema där gångarna ska beläggas med flis och trätrissor, vill så gärna ha en ruin, din beskrivning är klockren!
    Fortsätter följa din blogg med stort intresse!
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir!! :)..Visst är det roligt med projekt och jag tycker om att ha flera på gång och gärna nån på planeringsstadiet.

      Radera