onsdag 22 juli 2015

" Alphems Arboretum "

Häromdagen var det dags för en lite roadtripp igen, med siktet inställt på "Trädgård ". I Falköpings kommun, närmare bestämt strax utanför Floby ligger det ett litet fantastiskt stället upp i skogen. Alphem!! Detta är ett av landets största trädsamlingar som har skapats av en enskild man...Frans Johan Gegerfeldt  född 1865 och död 1953 som levde och verkade där under 50 års tid. Frans var lantbrevbärare och hela hans lidelsefulla samlande startade med de två amerikanska granar han planterade vid stugan. Under de 50 år han bodde i sitt Alphem, så utökade han sina arealer och skaffade sig nya buskar och träd från världens alla hörn. Det är inte bara alla dessa fantastiska träd, som gjort hela stället så magiskt...Frans hade ( precis som undertecknad :)) en stor passion (av somliga kallad "mani" ) på stenar med själ och härliga,underliga former. Jag skulle gärna velat träffa denne man och delat en kaffetår samt pratat om och tittat på stenarna och förundrats över dess skönhet. Han kunde vandra över två mil för att nattetid hämta hem en sten,som han hade tittat ut på sina turer i landskapet ,som brevbärare..Vilken man!!! Jag kommer helt säkert att fara dit igen, för det kommer alltid att finnas nya saker som jag inte
sett, nya former i ett nytt ljus. Jag kommer gärna att försöka dela detta med er i form av bilder och ord, men hoppas också att ni själva får möjlighet att uppleva magin på Alphem.
 
Detta är den 12:e och sista skottkärran som Frans använde för att forsla hem alla stenarna till Alphem.Det skall ju tilläggas att merpartern av dessa väger över 50 kilo!! Elva skottkärror slet han ut! WOW!
Underbart litet hus. Det sägs att den som tecknade dvärgarnas hus, i "Snövit",
åt Disney, hade just Alphem som förebild. Inte så svår att förstå.
 
 


Underbara detaljer på handtaget till uthuset!
Han hade ett estetiskt sinne, inte bara för trädgård, utan också
i de små detaljerna.


" Döda floden " kallade Frans den stenbäck/flodfåra som han anlade med stenar
som han hämtat hem från trakten. Varje sten noga utvald och lagd..Det finns en en sten
som genom sin naturliga form påminner om en liten stol. Där kunde man sitta en stund,
i meditiation. Han var nog lite av en spirituell man..i naturens anda.






 
 
 
 
Överallt fantastiska installationer med sten..Jag trodde i mitt
stilla sinne att jag var lite "stentokig", men där hade jag min överman!!
Jag är SÅ imponerad



Även några av träden har böjts och tvingats till former,
som trolska väsen i en sagoskog.

" Sovgropen"  Här sov Frans sommartid, under trädet, när vädret tillät.

Som han måste ha fröjdats när han hittade denna sten. Så vacker.



Denna stenen släpades också hem och Frans hade tänkt sig,
att detta skulle bli hans gravsten. För han ville bli begraven på sitt kära Alphem.
Så blev det nu inte och stenen blev kvar på ägorna,
tills den restes på nytt år 1971, som minne över denne man och det
fantastiska han skapade och lämnade efter sig till världen.
Jag lyfter hatten och bugar mig i vördnad.
 


 






 


2 kommentarer: