fredag 10 juli 2015

" Godsaker till skafferiet "



 
Jag har en hyfsad stor örtagård, som rymmer de olika sorterna jag använder till husbehov.Olika sorters Timjan, Oregano ,Myntor, Libbsticka, Salvia mm mm..listan blir nog ganska lång ändå, när jag funderar efter..Men drömmen om en än större, lite mer medicinale örtagård..står på min lista " Att Förverkliga "..Jag är ju en sån-däringa- inte-bara-drömma-utan-verkställ-människa!! Säkert till både pina och frustation, för min kära familj och omgivning..Fast de vet att jag mår nog bäst om jag får hållas. Idag har jag gjort eget örtsalt, i lite olika smaker, för olika ändamål, helt enkelt. Det är lite lyxigt att plocka korgen full av egen odlade örter, torka dem och sen blanda till de mest förföriska smaker..Å vilka dofter som sprider sig i köket!!Det blev två olika varianter idag, en som passar till potatis, soppa, sallad och äggrätter bl.a..och en, med lite mer studts i, som jag tror kommer att bli fin till grillat och allehanda kött och fågelrätter..Nya recept håller på att formas i mitt huvud. Skall i dagarna göra egen smaksatt olja och vinäger! Det är så ljuvligt gott och långt fram i höst och vinter, när stormarna tjuter runt knutarna..då har man lite sommar feeling på flaska o burk.
Örtsalt..Jag gör alltid några extra, lite mindre, fina burkar och flaskor.
Perfekta "Gå bort presenter"! En liten etikett, som beskriver innhållet är trevligt!


ÖRTSALT

Jag gör örtsalt på två olika sätt.
 Ett: där jag torkar de örter jag vill ha i blandningen först, innan jag sen blandar  dem med saltet, i en matberedare .
Två: där jag blandar de örter jag vill ha i en matberedare och finhackar dessa, för att sen blanda i saltet och mixa alltihopa tillsammans. Därefter breder jag ut smeten tunnt på ett bakplåtspapper och låter det torka i ugn på ca 50-70 grader tills det helt torrt. Mortla det fint och häll i burk.Tycker nog att detta sätt bevarar och framhäver smakerna bäst.

Örtsalt för bla fisk.
En näve av  Dill, Fänkål, Lök, Gräslök, Timjan, Kryddtagetes, persilja och lite citron samt havssalt av bra kvalitet..
Gör enligt metod två.

Våga exprimentera med lite olika blandningar och prova dig fram :)
Salvia och Timjan.
Chilli är gott i alla former. Oldlar flera olika sorter i olika färg, form och styrka.
Smultron!! Ska smaksätta en egen vinäger med bla smultron som bas.

Rosmarin och Basilika! Två av de kryddorna jag nog använder mest.
Kanske skulle jag göra lite egen pesto i morgon! Det är gott!
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar