måndag 1 juni 2015

Köksträdgårdens början..

Våren 2014 var det dags att anlägga en köksträdgård. Vi har skapat den som ett eget litet rum i trädgården, dels för att det är praktiskt, men mycket för att det är vackert och inspirerande.
Mellan bingarna ligger betongplattor, varvat med natursten, för att skapa lite liv i ytorna.Jag gillar att man kan sopa rent mellan odlingarna och det är lätt att komma fram med skottkärran och redskapen, så jag föredrar stenläggning.
Bingarna och stolparna har jag målat med falu slamfärg, då jag tycker det röda står sig så fint mot allt det gröna. Som väggar runt om sitter armeringsmatta, som är perfekt för klättrande grönsaker och annat som kräver lite stöd. Här och var har jag skojat till det lite med fönster i gjutjärn..En god vän, som tycker jag har lite "prilliga" ideér ibland, frågade varför jag satte fönster?? svarade.. - man måste ju kunna vädra lite om det blir för vamt ju!! :))

I år har jag utökat antalet bingar och lagt mer sten, och fler stolpar med nät. Det fina kyrkfönstret i gjutjärn som mäter hela 270x100 cm får i år göra ett litet gästspel i köksträdgården, innan det skall till glasmästaren för att återigen förses med färgat glas för att sen muras in i ena gaveln på det blivande orangeriet...Ohh!! Det ser jag såfram emot...Orangeri!!

En bit på väg i bygget.


Snart dags för första sådden.

Det spirar fint!

Älskar solrosor!

Sommaren 2014

Utökning av odlingen.

Det mesta på plats.

Målat, stolparna på plats.

Mitt fina kyrkfönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar